Pyörännoutoreissu länsinaapuriin tuli tehtyä. Itse matka oli nopea ja sujuva, mutta etukäteisselvittelyissä ja pyörien selailussa meni päivä jos toinenkin. Ykkösvaihtoehtoni oli Yamaha XSR 900, mutta sopivat pyörävaihtoehdot oli myynnissä yksityishenkilöillä, joilla ei tuntunut olevan halua tehdä kauppaa suomalaisen kanssa. Joten päädyin Suzukiin, joka löytyi liikkeestä Tukholman lähistöltä (avamc.se). Valuutanvaihto meinasi tuottaa harmaita hiuksia, mutta Wise.com (ent. Transferwise) sai lopulta maksun perille nopeasti. Hermostuttavin vaihe oli siirtää eurot Suomalaiselta pankkitililtä Wise.com-tillille. Siirto piti tehdä alle 1000 euron osissa, jotta siirtoaika pysyi minuuteissa. Muutaman siirron jälkeen pankista tuli pyyntö antaa selvitys maksujen kohteesta, joten annoin selvitykset ja odotellessa siirryin käyttämään toisen pankin tiliä. Sitten kun koko kauppasumma oli kasassa wise.com:n eurotilillä, tein siirron avamc:n toimittaman laskun tiedoilla (kruunuissa). Vaihtokuluiksi tuli alle 40 euroa verrattuna sen hetkiseen xe.com-palvelun antamaan reaaliaikaiseen EUR-SEK-kurssiin. Suomalaispankin kautta tehtyyn SEPA-maksuun verrattuna säästin satoja euroja.

Matka Jyväskylästä Helsinki-Vantaalle meni VR:llä kahdella vaihdolla. Siitä Arlandaan Finnairilla, lentoaika 40 minuuttia ja kentältä Uberilla pyöräliikkeeseen Gustavsbergiin. Uber-kuskilla hommat painoi ja kyytejä oli kai jonoksi asti, kun liikkeen sisäänkäyntiliittymän etsimiseen kulunut ylimääränen 20 sekuntia sai aikaan ärtymystä. No, jostain kai se kate on näihinkin kyyteihin saatava, vaikka sitten asiakkaalle tiuskimalla. Kyydille tuli hintaa 85 euroa, joten taksi ei lopulta olisi välttämättä ollut paljon kalliimpi. Taksin hinta oli liian työlästä laskea etukäteen, joten päädyin Uberiin.

Pyörä odotti lähtövalmiina, kuten oli sovittu liikkeen omistajan kanssa ja asiointi kävi onneksi englanniksi, kun tuo kouluruotsi on vähän ruosteessa. Kunnossa tai papereissakaan ei ollut huomauttamista, joten pakkaushommiin. Käsimatkatavaroissa kuljettamani putkikassin sai jotenkuten viriteltyä mustekaloilla kyytiin ja vielä ketjurasvapurkki piti ostaa paluumatkaa varten. Tässä vaiheessa en ollu vielä päättänyt paluureittiä, vaikkakin Tukholma-Turku -välille oli lauttalippu varattuna. Lähdin ajelemaan kohti pohjosta ajatuksena käydä moikkaamassa Ruotsin CMA:n jäseniä Jukkaa tai Bengt-Olovia, jos ovat kotona. Sami oli jo aiemmin ilmotellu, että on matkoilla tuolloin.

Kyläilypaikkaa kerhoveljien luona ei nyt järjestyny tällä pikaisella aikataululla, joten syötyäni Maxin hampurilaisen Uppsalassa päätin käydä tutustumassa Livets Ordin Europakonferensiin, josta CMA:n Turun alueen yhteyshenkilö Kai oli maininnut whatsapissa. Tavoitinkin Kain tapahtumapaikalta ja päätin jäädä kuuntelemaan Gateway Church-seurakunnan pastorin Elaine Fisherin (USA) puheen. Aiheena oli Hesekielin kirjan kertomus siitä, kuinka Jumala ilmestyksessä käski Hesekielin herättää kuolleista luista elävän ihmisjoukon.

Olisi ollut mielenkiintonen tapahtuma olla pidempäänkin, mutta sääennusteita ja Tallink-Siljan matkanperuutuskäytäntöjä tutkittuani päädyin varaamaan yöksi huoneen Uppsalan ja Tukholman välimaastosta motellista nimeltä Déus Longstay, jonne sisäänkirjautuminen onnistui PIN-koodilla vastaanoton ollessa kiinni. Huone vaihdettiin syystä tai toisesta parempitasoiseen ilman eri pyyntöä. En pannut ollenkaan pahakseni, kun sattumalta huone oli suoraan pyörän parkkiruudun yläpuolella ja huoneessa oli myös kylpyamme; luksusta. Ruuanlaittomahdollisuuskin olisi ollut, mutta ei tullut haettua aamupalatarpeita, joten varhaisaamun ajo lautalle tapahtui tyhjin vatsoin.

Lähestyminen pohjoisesta Värtahamniin oli helppo; ajoaika motellilta taisi olla puolisen tuntia. Ajoin suoraan check-in -jonoon autojen perään kuin kunnon amatööri, joten aamujumppa tuli suoritettua pyörää jonossa työnnellen aina kun jono nytkähti auton verran eteenpäin. Portilla tapasin myös motoristin, joka oli menossa ostamaan Suomesta metsäkonetta. Kruunun kurssi, joka oli minulle eduksi oli tietysti hänelle huono juttu. Mutta miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä ja töitä on paha paiskia ilman konetta! Päivälautta kun oli kyseessä, niin matka meni lueskellessa David Pawsonin erittäin värikästä omaelämäkertaa. Välillä kannella ja välillä kahvikupin ääressä. Ja tietenkin myös huoneessa torkkuen. Buffetissa ruoka maistui, kun oli jäänyt aamupala syömättä. Joku selkämerkin bongannut matkatoveri tuli juttusille ja oli sattumoisin kulkuneuvon noutoreissulla hänkin! Oli hakenut naapurin öljy-pohatoilta huokean Teslan.

Säät oli suosineet matkalla ja ajolenkki Uppsalaan oli mukava lisäbonus pyörän noudolle, vaikka mainiot ruotsalaiset pikkutiet jäikin tällä kerralla liian vähiin. Harmi ettei tullut varattua matkalle yhtä ylimääräistä päivää lomailua varten. Mutta loppumatka tuntui pitkältä, kun Turusta parikymmentä kilometria alkoi vesisade, joka jatkuikin sitten loppupäivän. Lindstrandsin kalvolliset ajohousut antoi periksi parin tunnin jälkeen, mutta takki sentään piti kosteuden ulkopuolella kotiin asti. Matkalla näin yhteensä kuusi peuraa, joten valppaus on näin loppukesästäkin paikallaan. Peltoaukeat houkuttelee peuroja, nuoret metsät hirviä.

Borta bra, hemma bäst!

Pyöräntuontiprosessi kaikkinensa kauppojen sopimisesta siihen, että sain avaimet kouraan ja lähdin kotimatkalle kesti alle viikon ja pyörä oli Suomi-kilvissä noin kuukaudessa:
21.7 perjantai: kaupat puhelimitse AVA MC:n kanssa ja laskun sopiminen lähetettäväksi kruunumääräisenä sähköpostiin
24.7 maanantai: e
urojen siirto omalle wise.com-tilille, laskun maksu wise.com euro-tililtä AVA MC:n tilille kruunuissa; valuuttamuunnos alle 40 euron välitysmaksulla
25.7 tiistai: maksu näkyi liikkeen tilillä, suomi-vakuutus voimaan ja 7 vuorokauden siirtolupa runkonumeron perusteella Plus-katsastuksesta (15 EUR)
27.7 torstai: lento Arlandaan, pyörän nouto AVA MC:lta, siirtolupatarra kiinni ja kotimatka alkaa
28.7 perjantai: päivälautalla Tukholmasta Turkuun, kotimatka sateessa
30.7 sunnuntai: käyttöönottoilmoitus Omaveron kautta
1.8 maanantai: rekisteröinnin aloitus Plus-katsastuksessa (145 EUR), siirtolupa 3 kk ajalle (15 EUR) sekä autoveroilmoitus Omaveron kautta (liitteeksi todisteet ylivuotisena käyttöönotosta)
17.8 torstai: autoveropäätös saapui, autoveron maksu Omaveron kautta
22.8 tiistai: kilpien nouto Plus-katsastuksesta

terveisin Tero